Galerie KODL | Palác Žofín
28. říjen - 24. listopad 2024

Současné umění v 92. aukci Galerie KODL
Současné umění překonávalo rekordy. Soudobá tvorba, zaštítěná na 92. aukci platformou KodlContemporary, se těšila mimořádnému zájmu, což potvrzuje jak 100 % úspěšnost, tak vysoký procentuální nárůst dosažených cen (98 %).
„Současné umění si v České republice postupně vydobývá pevnou pozici a sběratelé začínají objevovat jeho rozmanitost a hloubku. Je fascinující sledovat, jak se vedle tradičních forem stále více dostávají do popředí i méně obvyklá média, jako je sklo, kresba či experimentální techniky. Tyto výsledky jsou důkazem toho, že česká sběratelská scéna se vyvíjí směrem k otevřenějšímu a globálnějšímu pojetí současné tvorby.“
Jakub Kodl Spoluzakladatel a majitel KodlContemporary
Datum
28. říjen - 24. listopad 2024
Adresa
Galerie KODL | Palác Žofín

Detaily projektu:

Aukční katalog ke stažení:

Stáhnout katalog zde

 

Předaukční výstava:

28. 10. - 23. 11. 2024, Galerie KODL

 

Aukce:

24. 11. 2024, 12:00, Palác Žofín

Současní umělci v 92. aukci Galerie KODL

Současné umění překonávalo rekordy. Soudobá tvorba, zaštítěná na 92. aukci platformou KodlContemporary, se těšila mimořádnému zájmu, což potvrzuje jak 100 % úspěšnost, tak vysoký procentuální nárůst dosažených cen (98 %).

Soudobá tvorba, zaštítěná na 92. aukci platformou KodlContemporary, přinesla pestrou paletu médií – od malby přes kresbu a experimentální techniky až po skleněné plastiky, které se těšily mimořádnému zájmu. Jedním z vrcholných momentů aukce byl strhující souboj o sousoší Dialog virtuózního skláře Martina Janeckého. Tento fascinující kus, vytvořený unikátní technikou inside sculpting, během několika vteřin zdvojnásobil svou cenu, aby nakonec dosáhl částky 840 000 Kč, což z něj asi na necelé dvě hodiny udělalo autorský rekord. Ten posléze překonalo druhé autorovo dílo – maska Hamlet, které bylo těžištěm nedávné výstavy To Be or Not to Be, That Is the Question. V neuvěřitelném zápase sběratelů nakonec překonalo symbolickou milionovou hranici a Martin Janecký si nakonec připsal autorský rekord ve výši 1 020 000 Kč.

Další z hvězd média skla, Rony Plesl, zaujal plastikou Geisha, propojující minimalistický design s japonskou estetikou. Dílo, vytvořené unikátní technikou Vitrum Vivum, se vydražilo za 468 000 Kč. Podobně zaujala plastika Lenost konceptuálního designéra Lukáše Nováka, která si našla svého kupce za 300 000 Kč.

Rony Plesl nezůstal jen u skleněných plastik. Jeho uhlová kresba Událost ve vesmíru 5, která zkoumá vztah mezi kosmickými jevy a lidskou intimitou, překvapila dramatickým nárůstem ceny. Nakonec byla vydražena za 384 000 Kč, což znamenalo čtyřnásobek vyvolávací ceny a nový autorský rekord v tomto médiu. Kresba byla zároveň součástí charitativní dražby pro Kongregaci Milosrdných sester sv. Karla Boromejského, která díky Pleslovi, Karlu Štědrému a Pastovi Onerovi obdržela celkem 327 000 Kč.

Druhý charitativní rozměr přinesl malíř Adam Kašpar, jehož obraz Kamenice (prodaný za 180 000 Kč), inspirovaný krajinou Národního parku České Švýcarsko, přinesl příspěvek ve výši 105 000 Kč. Tento akt nejen zvyšuje povědomí o důležitosti ochrany české přírody, ale také posiluje propojení současného umění s environmentálními tématy.

Geometrická abstrakce, která patří mezi pilíře soudobé malby, vzbudila tradičně velký zájem. Minimalistické plátno Form – Shadow 03 Iry Svobodové dosáhlo ceny 288 000 Kč, obraz Dělení II Zdeňka Trse 420 000 Kč, dílo Čtverec vzdáleností II Vladimíra Vély 180 000 Kč vytvořilo autorský rekord. Obraz Situace Jana Pištěka, jenž zkoumá napětí mezi politickými a společenskými změnami po sametové revoluci pomocí symbolického jazyka inspirovaného meteorologickými znaky, se prodalo za 360 000 Kč.

Figurativní tvorba opět dokázala svou sílu. Pasta Oner zaujal dvěma díly – jeho plátno Designer Collection, kombinující pop-artové prvky s reklamní estetikou, dosáhlo v charitativní dražbě ceny 312 000 Kč, zatímco obraz God Saves We Spent, ironicky  zpracovávající symboliku konzumu, se prodal za 348 000 Kč. Sběratele zaujala i charakteristická experimentální technika Ivany Štenclové, jejíž Volná sestava II se prodala v autorském rekordu za 492 000 Kč. Obraz Martina Krajce Čekání na začátek dosáhl autorského rekordu ve výši 456 000 Kč. Dílo, které se nezapře svou expresivní barevností a melancholickým podtextem, zachycuje intimní mezní okamžiky lidské existence.

Představitelé etablované generace soudobých umělců, jako Jiří Georg Dokoupil, Michael Rittstein a Jaroslav Róna, vzbudili mimořádný zájem svými výraznými díly. Jiří Georg Dokoupil zaujal ikonickým motivem mýdlových bublin (dosažená cena: 840 000 Kč). Jaroslav Róna oslovil jak malbou Katedrála v horách (dosažená cena: 372 000 Kč), jež svými výraznými liniemi a hlubokou symbolikou tematizuje ztrátu hodnot v židovsko- křesťanské tradici, tak plastikou Rytíř s drakem (dosažená cena: 528 000 Kč), která zkoumá archetypy lidské existence prostřednictvím mytického námětu, futuristických forem a ironického nadhledu.

Michael Rittstein na aukci zazářil třemi díly, která přinesla širokou škálu jeho uměleckých přístupů. Lázeň z roku 1979, představující jeho ranou tvorbu s typicky expresivním nábojem, dosáhla částky 780 000 Kč, zatímco groteskně laděné dílo Anděl na krávě dosáhlo stejné ceny. Největší pozornost však přitáhla malba Čekárna na minulost (a homidi), která svou syrovou absurdností a groteskní stylizací dosáhla rekordních 900 000 Kč.

92. aukce Galerie Kodl jasně ukázala, že sbírání současného umění v Česku prožívá zásadní proměnu. Vysoké ceny, autorské rekordy a stále větší zájem o netradiční média potvrzují skutečnost, že sběratelé vyhledávají nejen tradiční média, ale i díla, která odrážejí aktuální témata a nové umělecké přístupy.

Díla současných umělců v aukci

Nastavení soukromí a cookies 🍪

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies.

 

Následující volbou souhlasíte s našimi zásady ochrany osobních údajů a cookies. Svá nastavení můžete kdykoli změnit.

Nastavení